175. Dubbel-SORK inom KBT. Bli en bättre behandlare med Lena Olsson-Lalor.
Gäst: Tatiana Grönevik
Det här avsnittet handlar om att använda Dubbel-SORK inom KBT. Tatiana Grönevik berättar om hur hon använder den med förälder och barn på resursskola med integrerad öppenvård.
Här kan du lyssna på ett klipp från avsnittet:
Lena Olsson-Lalor Fil.Mag. Klin. Psyk. Leg.psykoterapeut. Handledare och lärare i psykoterapi, KBT samt författare.
Tatiana Grönevik Bachelor of Science in Psychology (UK), Grundläggandepsykoterapiutbildning, KBT steg 1 Barn och Ungdom i ett Familjeperspektiv. Beteendevetare och behandlare inom öppenvården i resursskolan.
I avsnittet får du svar på frågorna:
- – Vad är syftet med en dubbel-SORK
- – Hur fyller man i en dubbel-SORK?
- – Vad blir problemet för barnet?
- – Vad blir problemet för föräldern?
- – Vad är det som i slutänden vidmakthåller problemet?
- – Hur går det för barnet i längden?
- – Vad kan man hjälpa till med?
- – Vem har största ansvaret för att en förändring ska bli av?
För att kunna lyssna på ALLA avsnitt i full längd behöver du köpa en prenumeration på podden.
Tips på andra poddavsnitt:
171. Theraplay del 1. Bli en bättre behandlare med Lena Olsson-Lalor. Gäst: Anna-Rosa Perris
101*. Samtal med ungdom. Bli en bättre behandlare med Lena Olsson-Lalor.
161. Funktionell analys KBT – ett klientfall. Bli en bättre behandlare med Lena Olsson-Lalor.
274. Funktionell analys. Bli en bättre behandlare med Lena Olsson-Lalor. Gäst: Niklas Törneke.
Ladda ner en dubbel-SORK:
Ladda ner klientfallet:
Sammanfattning:
Dubbelsork är ett sätt att se en och samma situation ur två olika perspektiv. På så sätt kan terapeuten belysa och medvetandegöra de kompensatoriska strategierna för de olika parterna och dess funktion. Det kan vara t ex förälder och barn eller lärare och elev. Syftet är att se över hur de olika parternas strategier från deras perspektiv påverkar den andre i situationen och vilka konsekvenser det leder till.
Dubbelsorken hjälper till att synliggöra konsekvenser, förstärkning, antaganden, stimuli, beteenden, inlärning och strategier hos bägge parter vilka leder till den aktuella problematiken och den onda cirkeln.
Dubbelsorken är ett kartläggande verktyg vilken belyser vilken typ av hjälp och resurser som de olika parterna behöver i syfte att bryta den onda cirkeln som uppstått och vidmakthålls. Det kan t ex vara att se över problemlösningsstrategier, känslomässiga reaktioner, grundantaganden och livsregler.
Dubbelsorken kan även användas som en förklaringsmodell för att beskriva hur problematiken sitter ihop vilket gör det mer begripligt för bägge parterna. I arbetet med barn utmynnar ofta en behandling och olika former av resurser i föräldrastöd för att det i sin tur ska vara en hjälp för barnet.