27. Att arbeta med rollspel i CRA och A-CRA. CRA-utbildning med Lena Olsson-Lalor
I CRA och A-CRA jobbar man med rollspel.
Syftet är att klienten ska få träna och förbättra färdigheter som kan hjälpa hen i riktning mot ett nyktert och drogfritt liv.
Lena Olsson-Lalor hjälper oss med att sortera och inspirera samt informera oss för att bli bättre missbruksbehandlare i CRA,
A-CRA och CRAFT.
Lena Olsson-Lalor Fil.Mag.Klin. Psyk. Leg psykoterapeut.
Handledare och lärare i psykoterapi, KBT.
Lena utbildade sig i Community Reinforcement Approach redan 2004 och har lång erfarenhet av att utbilda inom CRA.
Här kan du lyssna på avsnittet:
Ladda ner en pdf om hur du tar dina 13 första steg i CRA:
Dubbelsidigt rollspel:
- Du och klienten byter roller med varandra. Först spelar du t ex den person klienten tränar sig att kommunicera med och klienten spelar sig själv. Byt sedan roller.
- Syftet är att ta den andras perspektiv.
- Varje byte ger mer till inlärningen.
- Träna på olika saker vid varje byte.
Korta interaktioner:
- Ca 2 -3 minuter så att du som behandlare snabbt kan ge feedback till klienten och därmed forma färdigheten.
- Ta fram klientens egen feedback också.
- Om det går för lång tid så hinner man glömma vad som hände i början och då svårare att ge feedback.
Variera rollspelen:
- Rollspelen varieras med olika sätt att hantera en situation så att situationen ska likna verkligheten så mycket som möjligt.
- Variation hjälper klienten att skärpa färdigheten.
- Variera – motstånd, sinnestillstånd, situationer samt personer.
- Variera svårighetsgraden.
Bekräfta och beröm:
- Efter varje rollspel och kort interaktion bekräftar och berömmer du klienten för den färdighet som hen närmat sig, alltså det som hen gjort rätt och bra.
- Klienten behöver få veta vad de har gjort rätt, utifrån vad de tränar sig på.
Förändringsmöjligheter:
- Om det finns utrymme, ge ytterligare feedback till potentiell förbättring i färdigheten.
- Det gör du mellan varje kort interaktion och byte av roller.
- Feedback hjälper klienten att finslipa sin färdighet i t ex kommunikation.
Själv-feedback och Själv-bekräftelse
- Träna klienten att ge sig själv feedback.
- Bekräftelse ska inte alltid komma utifrån.
- Passa på att lära klienten att ge sig själv feedback -Vad gick bra och vad kan hen göra annorlunda nästa gång?
- Påminn klienten att bekräfta sig själv för sitt goda arbete!
Allvar och skratt:
- Situationen kan vara svår och allvarlig.
- Kan kännas pinsamt, genant men också roligt.
- Låt alla känslor få finnas och ta plats, både hos dig och hos klienten.
- Bjussa på dig själv ! Ju mer du vågar, desto mer vågar klienten.
- Du behöver alltså ta första steget och initiativet.
Repetera:
- Repetition är inlärningens moder.
- Gör om rollspelet flera gånger, tills klienten känner sig stärkt i sin färdighet.
- Färdigheter ska sitta som cement.
Rollspel i CRA är invävda i behandlingen och är riktiga situationer som klienten behöver träna sig i.
- Ju mer verklig situation, desto mer effekt ger rollspelet.
Exempel på rollspel:
Kommunikation med vårdnadshavare
Tacka nej-träning för att våga möta en vän som prompt vill att man dricker.
Lycka till 👍
Glöm inte! Har du inte gjort ett rollspel under behandlingen så har du inte arbetat med CRA 😊