27. Att arbeta med rollspel i CRA och A-CRA. CRA-utbildning med Lena Olsson-Lalor

I CRA och A-CRA jobbar man med rollspel.
Syftet är att klienten ska få träna och förbättra färdigheter som kan hjälpa hen i riktning mot ett nyktert och drogfritt liv.

Lena Olsson-Lalor hjälper oss med att sortera och inspirera samt informera oss för att bli bättre missbruksbehandlare i CRA,
A-CRA och CRAFT.

Lena Olsson-Lalor Fil.Mag.Klin. Psyk. Leg psykoterapeut.
Handledare och lärare i psykoterapi, KBT.
Lena utbildade sig i Community Reinforcement Approach redan 2004 och har lång erfarenhet av att utbilda inom CRA.

Här kan du lyssna på avsnittet:

Dubbelsidigt rollspel:  

  • Du och klienten byter roller med varandra. Först spelar du t ex den person klienten tränar sig att kommunicera med och klienten spelar sig själv.  Byt sedan roller.
  • Syftet är att ta den andras perspektiv.
  • Varje byte ger mer till inlärningen.
  • Träna på olika saker vid varje byte.

Korta interaktioner: 

  • Ca 2 -3 minuter så att du som behandlare snabbt kan ge feedback till klienten och därmed forma färdigheten.
  • Ta fram klientens egen feedback också.
  • Om det går för lång tid så hinner man glömma vad som hände i början och då svårare att ge feedback. 

Variera rollspelen: 

  • Rollspelen varieras med olika sätt att hantera en situation så att situationen ska likna verkligheten så mycket som möjligt.
  • Variation hjälper klienten att skärpa färdigheten.
  • Variera – motstånd, sinnestillstånd, situationer samt personer.
  • Variera svårighetsgraden. 

Bekräfta och beröm: 

  • Efter varje rollspel och kort interaktion bekräftar och berömmer du klienten för den färdighet som hen närmat sig, alltså det som hen gjort rätt och bra.
  • Klienten behöver få veta vad de har gjort rätt, utifrån vad de tränar sig på. 

Förändringsmöjligheter: 

  • Om det finns utrymme, ge ytterligare feedback till potentiell förbättring i färdigheten.
  • Det gör du mellan varje kort interaktion och byte av roller.
  • Feedback hjälper klienten att finslipa sin färdighet i t ex kommunikation. 

Själv-feedback och Själv-bekräftelse 

  • Träna klienten att ge sig själv feedback.
  • Bekräftelse ska inte alltid komma utifrån.
  • Passa på att lära klienten att ge sig själv feedback -Vad gick bra och vad kan hen göra annorlunda nästa gång?
  • Påminn klienten att bekräfta sig själv för sitt goda arbete!

Allvar och skratt:

  • Situationen kan vara svår och allvarlig.
  • Kan kännas pinsamt, genant men också roligt.
  • Låt alla känslor få finnas och ta plats, både hos dig och hos klienten.
  • Bjussa på dig själv ! Ju mer du vågar, desto mer vågar klienten.
  • Du behöver alltså ta första steget och initiativet. 

Repetera: 

  • Repetition är inlärningens moder.
  • Gör om rollspelet flera gånger, tills klienten känner sig stärkt i sin färdighet.
  • Färdigheter ska sitta som cement. 

Rollspel i CRA är invävda i behandlingen och är riktiga situationer som klienten behöver träna sig i. 

  • Ju mer verklig situation, desto mer effekt ger rollspelet. 

Exempel på rollspel: 

Kommunikation med vårdnadshavare

Tacka nej-träning för att våga möta en vän som prompt vill att man dricker.

Lycka till  👍 

Glöm inte! Har du inte gjort ett rollspel under behandlingen så har du inte arbetat med CRA 😊

Lästips:

Adolecent Community Reinforcement Approach - a clinical guide for treating substance use disorders av Susan H Godley RhD mfl.

Clinical Guide to Alcohol Treatment av Meyers, R.J., Smith, J.E., & Meyers, R.J

Skicka in din fråga 😊