314. Kognitiv och känslomässig profil. Prata så jag begriper del 3.
Bli en bättre behandlare med Lena Olsson-Lalor. Gäst: Nåkkve Balldin
Lena pratar med Nåkkve Balldin om hur en kognitiv och känslomässig profil kan göra våra samtal bättre med personer som har en ”annorlunda” orkester vid samtal.
Nåkkve Balldin har skrivit boken Prata så att jag begriper! : kognition, känsla och relation i professionella samtal.
Här kan du lyssna på ett guldkorn från avsnittet:
Lena Olsson-Lalor Fil.Mag. Klin. Psyk. Leg.psykoterapeut. Handledare och lärare i psykoterapi, KBT samt författare.
Nåkkve Balldin är socionom, utbildad i Division TEACCH; North Carolina, certifierad lärare i TEACCH metodik och pedagogik, vidareutbildning i lösningsfokuserad behandling och certifierad IHF utbildare.
Nåkkve har lång erfarenhet av handledning och utbildning inom verksamheter med specialinriktning på arbete med barn, ungdomar och vuxna med neuropsykiatriska funktionshinder och/eller psykiatriska svårigheter. Fokus i handledning och utbildning är kring metoder inom neuropsykiatriska och psykiatriska funktionsnedsättningar.
I avsnittet:
- – Rita kartan, kognitiv och känslomässig profil
- – Hur skiljer det sig från traditionell kartläggning?
- – Att bedriva samtal
- – Strukturerad kommunikationsstil
- – Andra sätt att ställa frågor
- – Från abstrakt till konkret
- – Skapa egna bilder av ordet
- – Externa stöd för konkretisering
För att kunna lyssna på ALLA avsnitt i full längd behöver du köpa en prenumeration på podden.
Tips på andra poddavsnitt:
Lästips:
Prata så att jag begriper! : kognition, känsla och relation i professionella samtal av Nåkkve Balldin
Tänka, snabbt och långsamt av Kahneman
Länkar:
Du finner mer från oss i våra sociala medier
Sammanfattning:
Nåkkve Balldin berättar om vikten av en kognitiv och känslomässig profil när någon har en ”annorlunda” orkester vid samtal.
Denna profil kan man göra oavsett vilken diagnos individen har. Det fungerar som ett stöd för oss hjälpare att möta individen på ett bättre sätt.
Vilka styrkor och på vilket sätt är hen ”annorlunda” i samtal?!
Vi behöver ha en strukturerad kommunikationsstil. En tydlighet och förmåga att komma till ”kärnan” utan ”krusiduller”.
Öppna frågor kan vara svårt för vissa individer och vi behöver då hitta andra sätt att ställa frågor.
Vissa ord kan också tolkas annorlunda av en individ. Exempelvis kan ordet MÅSTE tolkas som en befallning. Vi behöver lära känna individen vi har framför oss för att veta hur just HEN tolkar viss ord. Viktigast för att ta reda på detta är att lära känna individen och att vara lyhörd.
Vi behöver ofta konkretisera och kan behöva externa stöd för detta. Vi kan exempelvis använda visuell konkretisering genom att rita på tavla eller annan rekvisita.
Vi kan också använda verbal konkretisering genom att använda liknelser och metaforer.
Vid användning av metaforer är det viktigt att anpassa dessa efter individen. Gärna använda metaforer utifrån något intresse som individen har.
Viktiga ingredienser är nyfikenhet på individens styrkor och svagheter.
Verbalisera mindre och visualisera mer dvs komplettera det verbala med visualisering.
Att stanna upp och sammanhangsmarkera. Både inför, under ett möte och efter ett möte. Sammanhangsmarkeringen handlar om – Varför pratar vi om detta? – Hur ska vi göra det? – Hur länge ska vi göra det? – Hur långt har vi kommit? osv. Sammanhangsmarkeringen reducerar stress.