183. Vad är NECT? Narrative Enhancement Cognitive Therapy del 2.
Bli en bättre behandlare med Lena Olsson-Lalor.
Gäst: Nina Möller och Elin Kjellenberg

Det här avsnittet handlar om NECT – Narrative Enhancement Cognitive Therapy och är del 2 av 2.

Här kan du lyssna på ett klipp från avsnittet:

Lena Olsson-Lalor Fil.Mag. Klin. Psyk. Leg.psykoterapeut. Handledare och lärare i psykoterapi, KBT samt författare.

Nina Möller är leg. psykolog och arbetar inom psykiatri psykos vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Elin Kjellenberg är leg. psykolog och arbetar inom psykiatri psykos vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

I avsnittet:
  • – Hur är behandlingsmanualerna uppbyggda?
  • – Vad innehåller de 5 delarna i NECT
  • – Hur går behandlingsarbetet till
  • – Förloppet, antal sessioner, behandlingens längd, innehållet och hur det är att jobba i grupp samt lite forskning

För att kunna lyssna på ALLA avsnitt i full längd behöver du köpa en prenumeration på podden.

Tips på andra poddavsnitt:
Länkar:
Lästips:

Handbok för livskämpar av Gagnér Jenneteg, Filippa m.fl (2018) 

Suicidalitet som problemlösning, olyckshändelse och trauma av Beskow, Jan m.fl. (2013) 

Suicidalitetens språk av Beskow, Jan, m fl (2005) 

Självmord och självmordsprevention. Om livsavgörande ögonblick av Beskow, Jan, m fl (2000) 

Ungdomars tal och tankar om självmord av  Beskow, Jan, m fl (2003) 

Olycksfallsperspektivet:

Suicide and mental disorder in Swedish men. (1979) Acta Psychiatrica Scandinavica Beskow, J, 

Longitudinal and transactional perspectives on suicidal behaviour. Experiences of suicide prevention in Sweden. (1983) Beskow, J. Psychiatrica Fennica 

National suicide prevention programme and railway suicide. Beskow, J., J. Thorson, and M. Öström, (1994) Social science & medicine

Suicid som psykiskt olycksfall: ett systemperspektiv. (2008) Beskow, J.,Suicidologi

Community Suicide Prevention; Karolinska Institutet: Stockholm, Sweden, (2010) Osorno, J., Svanström, L., Beskow, J. Eds. 

Sammanfattning:

NECT består av ungefär 20 träffar 1 h per vecka. Klinisk erfarenhet visar på att det kan kännas något snävt med 60 minuter. Manualen är enkel att följa med ett pedagogiskt upplägg. Det är en fördel med utbildning i KBT men det krävs ingen förkunskap då manualen är självinstruerande.

Studierna visar på sambandet mellan hur framgångsrik behandlingen är och hur stor del av programmet som personen deltar i. Desto större deltagande desto mer effekt av programmet. Den kliniska erfarenheter visar på att bortfallet är relativt låg och att de som hoppar av gör det i ett ganska tidigt skede och kan då bero på praktiska omständigheter t ex att personen fått ett arbete.  Av erfarenhet tas det alltid in några fler medlemmar extra för att gardera sig om att det är tillräckligt stor grupp och få fördelarna av gruppbehandling.

Innehållet av NECT i korta drag:

Del 1
En del bestående av orientering och introduktion på två sessioner. Här gås riktlinjer igenom och den första övningen och delningen i gruppen handlar om att att skriva ner ”vem jag är just nu i livet”.  Den andra övningen är att beskriva sina erfarenheter om psykisk sjukdom och psykiatrisk behandling. Övning 3 om att beskriva hur personen förhåller sig till sin sjukdom eftersom sjukdomen inte kan förhålla sig till personen. Fokus på diagnos och livsstil till en början.

Del 2
Psykopedagogik session 3-5 om stigma, självstigma, 4 myter om psykisk sjukdom och fakta som slår hål på dessa myter. Dessutom en del som handlar om för- och nackdelar med att berätta för andra om att man har en psykisk sjukdom.

Del 3
klassiskt KBT parti på cirka 6 tillfällen som handlar om kognitiv
omstrukturering och färdighetsträning. Handlar om hur ens egna tankar och känslor påverkar hur man ser på sig själv och sin tillvaro. Och hur dessa tankar och känslor påverkar ens beteende. Hur kan man förändra negativa tankar och känslor, genom t ex positivt självprat eller alternativa tankesätt?

Del 4
Ytterligare en del på cirka sju sessioner som handlar om att utveckla sin personliga historia. Här har man träffats i 13 veckor och börjar känna varandra ganska väl i gruppen.  Deltagarna skriver ned historier som handlar om sina tankar och upplevelser och läser upp detta för de övriga i gruppen och får så respons från de andra. Det kan vara ett sätt att skaffa sig kontroll över händelser och historier, att göra dem mer begripliga och att kunna sätta in dem i ett tidssammanhang.

Del 5
Till sist har man en träff på sig för att sammanfatta och att avsluta utbildningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi delar med oss av tips, råd erbjudanden och information om våra podcasts och kommande utbildningar. Håll dig uppdaterad!