156. Hur ger man stöd med korta samtal via chat. Bli en bättre behandlare med Lena Olsson-Lalor. Gäst: Liria Ortiz

156. Hur ger man stöd med korta samtal via chat?
Bli en bättre behandlare med
Lena Olsson-Lalor.
Gäst: Liria Ortiz

Det här avsnittet handlar om hur man ger stöd med korta samtal via chat.

Bli en bättre behandlare med;

Lena Olsson-Lalor Fil.Mag. Klin. Psyk. Leg.psykoterapeut. Handledare samt lärare i psykoterapi, KBT. 

Liria Ortiz Leg. psykolog, leg. psykoterapeut med KBT-inriktning, utbildningskonsult, föreläsare och författare samt lärare i Motiverande samtal och medlem av nätverket MINT.

Avsnittet är ett guldkorn från ett längre avsnitt med Liria Ortiz.  

Sammanfattning:

En nackdel med att ge stöd via chat är naturligtvis att man inte hör rösten. Vi vet att tonläget ofta är avgörande för att vi ska kunna uppfatta ilska, besvikelse, sorg eller andra känslouttryck.

Ett problem kan också vara att veta vilka ord vi ska använda. När vi talar med varandra anpassar vi oss efter varandra. Detta är dock svårare när vi chattar. Vilka ord och vilka symboler vi använder varierar också mellan olika åldrar och kulturer, vilket kan göra vår kommunikation svårare.

Fördelar med att ge stöd via chat kan vara att hjälparen hinner tänka efter innan hen svarar.

En annan fördel är också att ungdomar ofta är vana och föredrar att skriva meddelanden. Det kan vara lättare att öppna sig för att man är mer anonym.

Det som är en nackdel för någon kan vara en fördel för någon annan.

Om det blir tyst i chatten rekommenderar Liria att man säger till personen att du väntar en stund, att tystnad är tillåtet men att dörren kan stängas för stunden om hen blir tyst så länge att du tror att de lämnat rummet t ex ”jag väntar i två minuter till, om du inte svarar behöver jag lägga på för att det är andra som också vill få kontakt men ta gärna kontakt igen.

Som volontär får man sällan veta vad som hände sen, efter att personen lagt på. Liria uppmanar oss hjälpare att bekräfta oss själva genom att säga att jag gjorde så gott jag kunde, med värme och kärlek, med de förutsättningar jag hade just där och då. Att vi behöver lära oss att leva med ovissheten att om det jag gjorde var tillräckligt eller inte.

Här finner du hela avsnittet:

Originalavsnittet svarar på frågorna:

  • Hur ger man stöd via korta samtal med hjälp av chat och telefon?
  • Vad behöver man tänka på som skiljer sig från ett vanligt behandlingssamtal face to face?
  • Vad finns det för för och nackdelar att ha de korta samtalen via chat och telefon?

Här kan du lyssna på avsnittet:

Här kan du lyssna på avsnittet

För att kunna lyssna på alla avsnitt i KBT-podden behöver du prenumerera på podden.

Genom att prenumerera visar du din uppskattning och gör det möjligt för oss att fortsätta skapa innehåll.

Lästips:

Motiverande medmänskliga samtal: att möta och motivera människor i kris av Liria Ortiz

Kolla in de här avsnitten också:
Fakta:

Chatterapi är ett nytt format att utföra terapi i, även om det till viss del har varit en integrerad del i vissa DBT behandlingar sedan en lång tid tillbaka. På grund av att det är nytt så är forskningen än något begränsad men många studier är på gång. Nedan finns några av de studier som redan har genomförts.

I artikeln ”The Online Disinhibition Effect” från 2004 undersökte psykolog John Suler sex faktorer som kan förändra en persons beteende online.

Här kan du ladda ner en text om 6 faktorer att tänka på när man har samtal via text, chat och e-mail

Vill du ha nyhetsbrev från oss?