155. Hur ger man stöd med korta samtal via telefon?
Bli en bättre behandlare med Lena Olsson-Lalor. Gäst: Liria Ortiz

Det här avsnittet handlar om hur man ger stöd med korta samtal genom telefon. Avsnittet är ett guldkorn från ett längre avsnitt med Liria Ortiz. 

Här kan du lyssna på avsnittet:

Lena Olsson-Lalor Fil.Mag. Klin. Psyk. Leg.psykoterapeut. Handledare och lärare i psykoterapi, KBT samt författare.

Liria Ortiz Leg. psykolog, leg. psykoterapeut med KBT-inriktning, lärare i Motiverande samtal, utbildningskonsult, föreläsare, författare och vinnare av stora psykologpriset 2017.

Liria Ortiz
Liria Ortiz och Lena Olsson-Lalor
I avsnittet får du svar på frågorna:
  • – Hur hjälper man den ensamkommande med hopp och uthållighet i asylprocessen och vid avslag? 
  • –  Vad är MI förhållningssätt?
  • – Vilka delar ingår i MI förhållningssätt? 
  • – Hur minskar man motstånd och ökar förändringsprat?
  • – När använder man motiverande samtal?
  • – Vad är skillnaden mellan en samtalsmetod och en behandling?
Här finner du hela avsnittet med Liria Ortiz:

För att kunna lyssna på ALLA avsnitt i full längd behöver du köpa en prenumeration på podden.

Sammanfattning:

När man pratar i telefon kan man inte se kroppsspråk men man har tillgång till tonläge, röstläge, andning och man kan tolka tystnad.  Vi vet att vi människor först uppfattar kroppsspråk, sedan tonfall och sist orden som faktiskt sägs. Vi får en mängd information som vi inte alltid är medveten om. Ofta kan man uppfatta om en person är ledsen eller glad etc. genom tonläget.

Ibland kan det vara en fördel, för den som behöver stöd, att inte behöva synas. Det kan också vara en fördel att den som ger stöd inte syns. Tex förväntningar och tankar hos den hjälpbehövande påverkas inte av hjälparens utseende, ålder etc. Stödsamtal kan ger möjlighet att vara personlig utan att vara privat.

Alla samtal är inte lika.

Skillnaden mellan t ex hjälplinjearbete och telefonrådgivning sitter främst i djupet på färdigheternas tillämpning. I övrigt är samtalsfärdigheterna som används lika. Syftet med samtalen skiljer sig också åt samt hur lång kontakt man har.

Man kan följa ett mönster på 5 steg på hur en  färdighetsuppsättning används, i hjälplinjearbete och telefonrådgivning, fast med olika syften och olika djup.

Här kan du ladda ner de 5 stegen för hjälplinjearbete och för telefonrådgivning:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vi delar med oss av tips, råd erbjudanden och information om våra podcasts och kommande utbildningar. Håll dig uppdaterad!