I det här avsnittet får du en övning i lugn och riktad andning att använda vid KBT-behandling.

Detta är ett guldkorn från avsnitt 47 Mindfulness, psykoterapi och MBKT

Bli en bättre behandlare med Lena Olsson-Lalor

Gäst: Henrik Kok

Lena Olsson-Lalor och Henrik Kok hjälper dig att sortera samt informerar och inspirerar dig till att bli en bättre behandlare.

Avsnitt 47 Mindfulness, psykoterapi och MBKT

Att vara medvetet närvarande är att kunna välja vad vi vill uppmärksamma.  När vi observerar, sätter ord på och beskriver det vi är med om hjälper det oss att se tankar och känslor som subjektiva reflektioner. För att förstå vad som pågår inom oss behöver vi identifiera våra tankar och känna igen kroppsliga signaler. Vår tolkning av omvärlden och inre processer uttrycks ofta som tankar. 

Vi är vana att värdera både oss själva och omvärlden men genom att vara icke dömande undviker vi att dra igång starka känslor och kan hantera situationer på klokare sätt. Genom att delta i det som händer just nu utan att ha uppmärksamheten riktad mot sig själv eller ha oro inför framtiden, ökar vi vår närvaro i stunden. I KBT-behandling använder vi ofta lugn och riktad andning för att bli medvetet närvarande.

Boktips:

Här kan du starta din prenumeration och logga in på Podbean

Genom att prenumerera på podden visar du din uppskattning och gör det möjligt för oss att fortsätta skapa innehåll. 

Kontakt:

Naturligt-vis

KBTarna – Bli en bättre behandlare

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Gilla oss på facebook