129. Traumafokuserad KBT (TF-KBT) för barn och ungdomar.
Bli en bättre behandlare med Lena Olsson-Lalor. Gäst: Anette Birgersson
Avsnittet handlar om traumafokuserad KBT (TF-KBT) för barn och ungdomar och är del 2 av 2.
Här kan du lyssna på ett klipp från avsnittet:
Lena Olsson-Lalor Fil.Mag. Klin. Psyk. Leg.psykoterapeut. Handledare och lärare i psykoterapi, KBT samt författare.
Anette Birgersson Socionom, leg. psykoterapeut/Licensed Psychotherapist Adjunkt/Lecturer Barnafrid – Swedish National Centre of Research and Knowledge in Child Abuse
I avsnittet får du svar på frågorna;
- – Vilka delar innehåller traumafokuserad KBT för barn och ungdomar?
- – Hur går TF-KBT till?
- – Vad står ”PRACTICE” för?
- – Hur skriver man boken om traumat (traumanarritiv)?
- – När jobbar man med barnet och när jobbar man med föräldrarna och har de gemensamma samtal?
För att kunna lyssna på ALLA avsnitt i full längd behöver du köpa en prenumeration på podden.
Sammanfattning
TF-KBT är en familjefokuserad traumabehandling där man arbetar med både barn och förälder alt. annan omsorgsperson).
En strukturerad, komponentbaserad metod som är adaptiv och flexibel till kulturell miljö, ålder och familjesystem.
Målet är att terapeuten ska hjälpa föräldrar att kunna ta över ansvaret att hjälpa barnet. Att kunna hjälpa barnet om eventuella symtom återkommer. Man strävar efter att lyfta relationen mellan förälder och barn.
Komponenter:
1. Stabiliseringsfas Nu-perspektiv
-
P – Psykoeducation and parentingscills – psykoedukation och föräldrafärdigheter)
-
R – Relaxation – avslappning
-
A – Affective modulation – känsloskola
-
C – Cognitive processing – kognitiv bearbetning
2. Då-perspektiv
-
T – Traumanarrative – traumaberättelse
-
I- In vivo desensibilitation – in vivo exponering
3. Framtidsperspektiv
-
C – Conjoined parent-child sessions
-
E – Enhancing safety- and socialscills – vidmakthållande